Vabimo vas na brezplačno predavanje o industrijski železnici jeseniške železarne, ki ga pripravljamo ob občasni razstavi Življenje v gibanju.
V četrtek, 13. februarja 2025, ob 18. uri bo v Mestnem muzeju Kosova graščina dr. Marko Mugerli podrobneje predstavil tovarniško omrežje, ki je nekoč povezovalo dva industrijska centra – na Jesenicah in Javorniku.
Foto: Obnovljena električna lokomotiva E-VI, izdelana leta 1950 v Železarni Jesenice, Fototeka GMJ
Za proizvodnjo in predelavo jekla je bilo ključnega pomena železniško omrežje med obema centroma, posameznimi obrati in železniškima postajama na Jesenicah in Javorniku.
Proizvodnim rezultatom pred prvo svetovno vojno je zadoščal prevoz materiala predvsem z ozkotirno železnico, dvoosnimi vagoni in manjšim številom lokomotiv. Takrat je železarna imela eno bencinsko, tri ozkotirne parne, eno normalnotirno parno, eno ozkotirno električno in eno normalnotirno elektrižno ražnirno lokomotivo.
Širjenju industrije med obema vojnama, ko so povečali jeklarno in zgradili dva plavža, je sledil razmah tovarniškega železniškega prometa. Traso ozkotirne železnice so usmerili skozi predor Straža, kupili večje število lokomotiv in ustanovili poseben železniški oddelek. V njegovi vozovni delavnici niso znali le popravljati, ampak tudi izdelati progovna vozila.
Velike spremembe v prometu so nastopile po letu 1966. Ni prišlo le do ukinitve železniške povezave v Dolino, ampak do zmanjšanja pomena ozkotirne povezave Jesenice – Javornik.
Ključnega pomena sta postali normalnotirna proga do nove valjarne na Koroški Beli in cestna povezava od tam do Javornika.
19. aprila 1988 je prišlo do ukinitve ozkotirnega železniškega prometa v Železarni Jesenice.